søndag 18. juni 2017

Sommer jakke

dette er ei lett varmende jakke jeg begynte på i fjor sommer, men ble litt verre å strikke enn jeg trudde så har blitt lagt til side litt. Tenkte det var på tide å gjøre den ferdig, og endelig er den ferdig :) ble kanskje ikke så fin som jeg trudde, men trur den skal varme på kjølige sommerkvelder selv om. Den er strikket i brushed alpaca silk drops, noe som gjør den veldig lett å ta med i veska. Oppskrifta er egentlig laget for Drops Vivalid, men dette er et utgått garn. Brushed alpaca silk er det garnet som er anbefalt i stedet og var nok derfor jeg ikke fikk størrelsene til å gå helt opp, så her anbefaler jeg å strikke en prøvelapp først, noe jeg ikke gjorde. Resultatet ble dermed at jeg måtte strikke opp en ekstra kant på armene for å få litt breiere armer slik at jeg faktisk fikk plass til armene når jeg sydde sammen.

Jakka er strikket med bakstykke for seg selv og de to frem stykkene for seg selv, noe som gjør at den krever litt mer tenking enn vanlig rundstrikking. Det er også mye gjør dette og dette samtidig i oppskriften så her er det viktig å lese alt før en begynner og holde tunga rett i munnen for å få med seg alle økinger. Vil si at maskemarkører for å merke økningene er en must for å klare å holde orden på hvor mye og hvor du har økt.

Oppskrifta finner du her, nå gleder jeg meg til å prøve ut jakka i sommer, selv om den ikke ble like fin som jeg håpet på