onsdag 18. desember 2019

Babyteppe i havskum

Dette teppet har jeg strikket til noen bekjente som venter barn veldig snart. Det er et ganske morsomt mønster å strikke og jeg er veldig fornøyd med hvordan resultatet ble.

Teppet er strikket i Sandnes Tynn merinoull i fargen mørkegrønn.

Teppet er strikket på pinne størrelse 3. Det har tatt mitt tid å strikke, men til gjengjeld er teppet fleksibelt, samtidig som det er godt og luftig.

Jeg har riller i hver side som går over 5 masker, mønsteret går over 17 masker og jeg har 10 mønster rapporter på teppet. Det gir 180 masker tilsammen, og teppet ble ca 65 cm bredt (og 90cm høyt)

Jeg brukte rett over 5 nøster, men det holder nok med 5.

Fremgangsmåte:
Legg opp 180 masker på pinne 3. Strikk 5 riller (en rille er frem og tilbake)
Strikk 5 masker rett. Hver mønster rapport består av 17 masker, hvor du først strikker 2 masker sammen, 3 ganger. Deretter annenhvert kast og strikk til du har 6 kast og 5 strikket masker. De siste 6 maskene strikkes 2 og 2 sammen. Gjenta ut alle mønsterrundene og avslutt med 5 rett masker.
Strikk pinnen tilbake rett.
Strikk en pinne rett.
Snu og strikk Strikk 5 masker (kantrillene) rett. Strikk den siste pinnen vrang og avslutt med 5 kant masker i rett.

Gjenta til ønsket høyde.