lørdag 28. mai 2016

Snurresokker i mange varianter!

Snurresokker eller spiralsokker eller tubesokker (kjært barn har mange navn) er sokker uten hæl. Det betyr at du ikke trenger å tilpasse størrelsen på foten i forhold til hvem du strikker til, noe som er veldig praktisk når du strikker til folk du ikke kjenner så godt!
Jeg har strikka to ar av disse sokkene til to av roerne på laget mitt, og flere skal det bli.Fargene er valgt fordi de er fargene til rolaget så de passer gått sammen med resten av klærene vi ror i! Sokkene ble satt stor pris på og det var veldig gøy å ro inn ti seier i dag! :D

 Her er hvordan du strikker disse: Jeg har strikket disse to parene i Drops Karisma på pinne 3.5, men jeg skal strikke de neste to parene på 4,5. Jeg strikker disse på fire settpinner.


Legg opp 48 masker.  Strikk så enten par 1 eller par 2 nedenfor i 3 runder. Par 1 ser ryddigere ut, mens par 2 får en tydeligere spiral og litt bedre passform.

Par 1: Pinne 3,5. Legg opp 48 masker. 2 rett og 2 vrang.

Par 2: Pinne 3,5. Legg opp 48 masker. 3 rett og 3 vrang



Etter at tre runder er strikket med 3 eller 2 rett og vrang så skal mønsteret forskyves. Det gjør du med å strikke en maske ekstra vrangt etter siste pinne er strikket ferdig. Dette gjentar du hver tredje runde til du har ønsket lengde. Deretter feller du til tå - Jeg gjorde dette ved å strikke
5 rett, 2 sammen, 5 rett, 2 sammen osv i en runde.
Så en runde rett.
Deretter 4 rett, 2 sammen osv en runde.
Deretter en runde rett
Deretter 4 rett, 2 sammen osv en runde
Deretter en runde rett
Deretter 3 rett, 2 sammen osv en runde
Deretter en runde rett
Deretter 2 rett, 2 sammen en runde
Deretter en runde rett
Deretter 2 sammen, 1 rett, 2 sammen
Trekk tråen igjennom og fest den.