søndag 4. juni 2017

Fanakofte

Endelig er fanakofta mi ferdig. Jeg er veldig glad i kofter og jakker og er også veldig glad i de tradisjonelle norske mønster så denne har jeg drømt om lenge.

Kjempe fornøyd med den, strikka i mini alpakka garn fra Sandnes.

Dette er et  tynt og mykt men kofta blir likevel varm å bruke slik at jeg nå har ei jakke jeg kan bruke utover sommeren og til høsten igjen. Kofta blir lett og god å ha på seg. Garnet var også god å strikke med så kommer absolutt til å bruke det igjen.

Brukte 1/2 pinnestørrelse mer enn det som står i oppskriften for å være sikker på at den ble stor nok. Var også veldig bevist på å dra litt i trådene hver gang jeg strikket lus slik at det ble litt ekstra tråd på hver lus, da blir de ikke så borte.

Har gjort alt med kofta selv. Kjempe skummelt å skulle klippe opp, men sydde 3 tråder rett og 2 tråder på hver side av oppklippsmaska så var det ingen masker som datt ut. Det å strikke 2 vrange, 1 rett, 2 vrange på de 5 oppklipsmaskene var også veldig lurt da det ble mye lettere å se hvor en skulle klippe og sy. Anbefalse absolutt

 Oppskrifta er hentet fra Norsk Ikoner Tema39 fra Sandnes.