lørdag 4. juni 2016

Ullsokker med forsterka hæl og tå

Til treneren på ro-laget strikket jeg disse sokkene i svart, gul og rød, som er fargene til klubben min. Treneren jogger eller sykkler ofte langs elva for å gi oss tilbakemeldinger og jeg tenkte derfor at han trenger et par sokker som tåler litt mer enn de sokkene resten av ro-laget mitt har fått. Det var ikke mulig å finne ferdig forsterka garn i de fargene jeg ønske og jeg kjøpte derfor nylon-tråd til å forsterke hæl og tær på sokkene hans. Nylontråden bestilte jeg på internett når jeg bestilte garn og den ser rett og slett ut som helt vanlig sytråd. Jeg strikket nylontråden sammen med garnet på hæl og på tå delen av sokken, og festet tråden etterpå. Mønsteret er lagd med Stich fiddle, et gratis program på Internett. Du kan gjerne bruke mønsteret på dine egne sokker hvis du vil!

Disse sokkene er strikket på pinne størrelse 6. Jeg la opp 48 masker og strikk to rett og to vrang i 5 runder, før jeg tok en runde i svart. Deretter begyte jeg å mønster. Før andre del av mønster tok jeg sammen masker så jeg fikk 6 masker mindre fordelt på tre ekstra runder med svart. På hælen og på tå-partiet la jeg inn nylonstråd som ble strikket inn sammen med garnet. Mottaker var fornøyd med sokkene ihvertfall!