mandag 11. januar 2016

Lue med refleks

Jeg er veldig dårlig på å huske på bruke refleks, men lue bruker jeg mye når jeg er ute og denne lua er strikket med refleksgarn. Jeg kjøpte dette i strikkebutikken, men du får også kjøpt det på nette, blant annet her: Garnkos.no

For å lage lua valgte jeg å legge opp ca 80 masker på rundpinne 6. Se litt ann hvor stort 80 masker blir så lua ikke blir for stor. Strikk 2 vrange og 2 rette så langt du ønsker å ha rillekant. Etterpå strikker du så langt du ønsker at lua skal være, noen ønsker ei lengre lue enn andre derfor gir jeg ikke noe eksakte mål her. Prøv deg litt frem med å ha lue på hode. Når du syns det er på tide å felle av så lua blir til ei lue feller du av 5 masker på en rad før du strikker en rad uten felling før du feller av igjen. Etterhvert øker du antall fellinger på omgangen. Når det er igjen 10 -15 masker på pinnen (avhengig av hvor lang du vil ha lua) trekker du trådene gjennom de siste maskene og strammer så det blir tett før du fester tråden godt.