mandag 18. januar 2016

En rett og mange vrang - Espen Søbyes strikkebokanmeldelse

Mange av dere har sikkert fått med dere Morgenbladets strikkebok-anmeldelse av Espen Søbye. Hvis ikke kan du lese bok anmeldelsen hans her og se God Morgen intervjuet her. Her kommer noen få små tanker jeg har lagd meg etter å ha lest bokanmeldelsen hans. Stort sett syns jeg det er mange vrang i annmeldelsen, men kanskje han har en liten rett også? 

Espen Søbye har motatt mye kritikk for denne bok-anmeldelsen, noe som jeg absolutt syns han fortjener. Først og fremst så syns jeg ikke dette kvalifiserer til en bokanmeldelse. En bokanmeldelse er "vurdering av en (ny) bok i en avis, et tidsskrift eller lignende". Jeg klarer ikke å se at bøkene er vurdert som bøker i seg selv, men som en del av en økende interesse for strikking. En "vrang" med andre ord. 

Men så til "en rett". I mellom alt annet tullet så skriver han om kontrastene i disse strikkebøkene og hvordan strikking fremstilles  "som en verdifull og ekte aktivitet". Og kanskje han faktisk har et poeng her. Har strikking oppnådd en høyere status enn annet håndarbeid eller andre hobbier? Jeg er stolt over at jeg strikker, men ville jeg vært like stolt hvis jeg drev med en hobby som ikke var fremstilt på samme måte? Han kritisere blant annet bøkene for at de på ene siden snakker om hvor godt det er å strikke fordi man kommer bort fra internett og på andre siden reklamerer de for sine egene internettsider. Og er det bedre å strikke et eget plagg med innkjøpt garn fra en kjede enn å kjøpe noe på H&M? Jeg kjente meg igjen i denne delen av kritikken hans for jeg har tatt meg selv i å tenke at mennesker som strikker kanskje er bedre mennesker enn andre. At vi "strikkere" bidrar til samfunnet ved å ikke bare handle på komersielle butikker. Jeg kommer til  fortsette å være stolt over at jeg strikker, men jeg skal ta til meg kritikken til Søbye og prøve å huske på at strikking er en hobby på lik linje med alle andre hobbier. Hverken mer verdifult, ekte eller samfunnsengasjerende enn for eksempel øl-brygging. 

Deretter fortsetter bokanmeldelsen hans med bare "vrange masker", for å fortsette på strikkemetaforen."Tvert om formidler bøkene det mange oppfatter som tradisjonelle feminine verdier [...]" Hvorfor er feminine ideer negativt, så lenge både kvinner og menn har frihet til å velge de? Og når han da går over til å kritisere bruken av oppskrift og sammenligne det med "Fifty Shades of Grey" underkastelse, da har han gått for langt. Herfra ble det mange mista masker, feil farger og mye rot i mønsteret. Jeg ville nok annbefalt han å ta opp og begynne på nytt. Helt fra starten. Kanskje med en ekte bokanmeldelse!

Hva mener dere?