lørdag 19. mars 2016

Sjal med hull


Dette sjalet har jeg strikket i gave til mor.
Syns det så veldig fint ut. Kjøpte garn og skulle sette i gang, men skjønte ingen ting av oppskrifta når jeg begynte å lese (selv om jeg hentet ut den på dansk) Etter litt hjelp av andre strikkere fant jeg ut av det, men valgte min egen lille vri på det.

Startet med å legge opp så mange masker som det står i oppskrifta. La opp på vanlig måte og ikke den strikke/hekle måten som står i oppsrifta. Strikket først 6 masker en veg og snudde, når du kommer tilbake til enden snur du igjen, tar den første masken løst av (for å få en finere kant) strikker 10 masker, snur og gjentar dette med 6 masker mer frem til du har kommet helt i andre enden. Når du kommer til der hvor oppskrifta sier du skal ha hull, feller du av 11 masker strikker ut så langt du har kommet, strikker tilbake til hullet og lager 11 nye masker på pinnen. Slik fortsetter du til 3 av hullene er laget og til du har brukt opp alle maskene på pinnen. På hver 4 runde skal du øke med 1 maske ved at den nest siste masken (ikke på den siden du øker hver gang men på andre siden) strikkes 2 masker i 1 maske.

Når du har økt frem og tilbake slik at alle maskene er strikket, valgte jeg å strikke 3 hele runder frem og tilbake for å få en litt breiere spiss.

Etter dette begynner du med å felle av på slutten av hver pinne. Nå strikker du helt ut(til den tynne siden av sjalet) og på vei tilbake feller du av 6 masker først på pinnen,  strikker pinnen ut, snur, strikker ut pinnen(spisse sia), snur, feller av 6 og strikker pinnen ut. Slik forstetter du til hele sjalet er ferdig, frem og tilbake. Her skal det også være 3 hull og det gjøres på samme måte som du gjorde på  øke siden.