søndag 9. februar 2020

Tiril Kjolen i to garn


Jeg har strikket Tiril - kjolen 3 ganer, ene gangen i Air fra Drops og to ganger i originalgarnet Børstet alpakka og Sisu fra Sandnes.

Kjolen i Air er en god kjole som ikke er så veldig varm og kan være lurt å ha en singlet eller noe under da den fort kan bli litt gjennomsiktig. Den er strikket i størrelse M og passer meg ganske bra, kunne nok tenkt meg at den var litt mer tettsittende. Halsen ble veldig stor på den og har derfor måtte sy inn en trå i kjolen etter at jeg har brukt den noen ganger for den ble større ved bruk. Er veldig glad i kjolen og den ble en god vår/høst kjole. Brukte litt mindre garn enn i selve oppskrifta da jeg er litt kortere enn Tiril så valgte å strikke både armer og selve kjolen litt kortere, men kjøper du samme antall nøster som det står av originalgarnet er du ihvertfall innafor på garnmengde.







Kjolen i originalgarnet er selvfølgelig er selvfølgelig en litt varmere kjole da den er strikket med to garn. Dette er dermed en mer vinter/sen høst kjole. Er også veldig glad i denne, men den er litt "stivere" i kjolen, da den er tykkere. Denne har jeg strikket to ganger, første gangen i M og på riktig pinner, andre gangen i størrelse S og mindre pinner. Første forsøket syns jeg ble alt for stor og formløs på meg denne ga jeg derfor bort. Andre gangen i S og med mindre pinner ble helt perfekt, men da fikk jeg dessverre et nøste for lite av hver garntype. Har på denne kjolen valg å ha litt mere fellinger i halsen da jeg syns kjolen i Air ble litt stor i halsen. Dette hjalp veldig på hvordan kjolen lå på meg. Denne kjolen kan jeg ha på meg uten singlet under da den er tettere og mindre gjennomsiktig.





Jeg er veldig glad i begge kjolene, men de er litt forskjellig i når jeg bruker dem og hvor pynta jeg føler meg i de. Originalgarnet gir en kjole som er tyngre og henger litt mer pyntet så denne er lettere å bruke dersom du skal være pyntet. Anbefaler deg å tenke over hva du skal bruke kjolen til når du velger garn, vil du ha en vår/høst kjole til hverdag som ikke er så tykk og varm ville jeg ha valgt Air men skal du ha en litt tykkere vinterkjole som også kan brukes til litt mer pynt (bruker min til hverdag også altså, har tross alt bruk masse tid på den) ville jeg ha valgt originalgarnet. Prisen har også en del å si. det er stor prisforskjell på Drops og Sandnes. Dette kan også være med å bestemme hvilken av garntypene du velger.