søndag 17. april 2016

Hvordan lage en Hjerteflette

Jeg har tidligere fortalt om hjertefletten jeg lærte å lage under ungdoms OL på Lillehammer. Her kommer noen instruksjoner og bilder for hvordan denne fletten kan lages. Jeg har brukt fletten til å holde sammen sokkepar jeg har gitt bort i gave, men den kan nok også brukes til mye mer og er en fin måte å bli kvitt restegarn på. 


Du trenger to lange snorer i fargen som er utenfor hjertene (Her har jeg valgt grå) og en like lang snor i hjertefargen (rød). Disse tråene bretter du i to, sånn at du tilsammen har 6 tråer til å flette av. Knyt sammen på toppen og fest den i noe som gjør at du kan stramme. Et stolbein kan gjøre nytten. Alle trådene flettes innover mot midten. 


Steg 1: Begyn med de to røde trådene i midten av fletta og to grå på hver side. 


Steg 2: Ta den ytterste grå tråden på høyre side under den nest ytterste grå tråden. Ta den videre over den røde tråden. Det skal se ut som bildet over her når høyre side er gjort. Gjør det samme med venstre side - Ytterste tråd går under nest ytterste og over rød. Ta den i tillegg over den grå du la i midten sist. 


Snorene skal nå ligge i rekkfølge Grå - Rød - Grå - Grå - Rød - Grå. Du skal nå lage hjertet med de røde tråene. Ta den røde tråden på høyre side over den grå til midten. Ta den røde på venstre siden over den grå mot midten + den røde du nettopp la i midten.  



Fletten din skal nå se sånn ut. Gjenta så langt du har tråder. Knyt sammen i endene. Legg igjen en kommentar hvis du lurer på noe!