søndag 17. februar 2019

Mariusvotter og ølvott med mariusmønster

Neste uke så drar vi på ferie til USA. Der skal vi møte noen slektninger. Vi har derfor strikka gaver vi skal ta med til de. En av gavene de får er disse mariusvottene og ølvott med mariusmønster.

Vottene og ølvotten er strikka i Fritidsgarn fra Sandnes på pinne 6 og tovet i vaskemaskin. Dette garnet tover veldig godt og vottene blir gode og varme. Vottene er også veldig raske å strikke, og det samme er ølvotten

Tilsammen gikk det med 3 blå, et rødt og 1 hvitt nøste.

På vottene så har jeg brukt denne gratisoppskriften fra Sandnes (LINK). Jeg la opp 36 masker i rødt og strikka mønstret i hvitt og resten av votten i blå.

Jeg brukte samme mønster på ølvotten. Jeg la opp 36 masker på votten og fulgte mønsteret på mariusvottene, men uten å felle felle på slutten av mønsteret. Jeg strikka deretter 6 runder med blått, hvor jeg økte to masker på den siste runden. Deretter satte jeg halvparten av maskene på en rundpinne (19 masker) og økte med 19 masker. Jeg strikka rettstrikk over disse 38 maskene til det nye stykket var ca 42 cm. Jeg plukka deretter opp 19 masker nederst der jeg tidligere hadde lagt opp 19 masker. Deretter brettet jeg dobbelt og strikka sammen de maskene jeg hadde lagt opp og som jeg hadde fra starten av. Se denne oppskriften for bilder og inspirasjon. 
Jeg brukte det røde garnet til å lage bunnen av votten. Jeg plukka opp 42 masker fra hver side og strikka de sammen. Deretter strikka jeg en runde før jeg begynte å felle. Jeg hadde to runder hvor jeg felte to sammen hver 6 maske (7 og 8 sammen), to runder hvor jeg felte hver 5 maske (6 og 7 sammen) og to runder hvor jeg felte hver 4 maske (5 og 6 sammen). Deretter felte jeg hver runde med en maske mindre til det var fire masker igjen.